Adjunto nou article publicat aquest mes de Juny a l’Indicdor d’Economia

“El poder de la compra” vol ser una reflexió sobre la importància que les Petites i Mitjanes empreses han de tenir amb la gestió de la compra, de l’aprovissionament i de tot el que això comporta. Estem darrerament obsessionats amb les vendes i moltes vegades no prestem l’atenció necessària amb allò que depen 100% de nosaltres.

Llegeix aquí l’article original al diari: El poder de la compra: Albert Pàmies

Aquesta crisi ha reduït els marges comercials de molts dels nostres negocis; aquesta no és una afirmació que hores d’ara sorprengui ningú. Segurament molts de vostès s’hi poden sentir identificats, ja que ho han patit en la seva pròpia pell. Menys vendes i cada vegada més econòmiques és un còctel explosiu malauradament massa freqüent que ha fet trontollar la rendibilitat de moltes empreses i que ens ha portat en molts casos a conseqüències poc desitjables.

Aquesta pressió del mercat i dels clients generalment s’ha intentat compensar amb fortes reestructuracions internes en forma de reducció de despeses i d’optimització de costos, però majoritàriament aquestes polítiques no han estat suficients per tornar a les rendibilitats necessàries a les quals estàvem acostumats.

És evident que el mercat marca les regles del joc i que per ser-hi presents hem d’acceptar-les i aprendre a jugar-hi intentant no prendre mal. L’erosió de preus ha vingut lamentablement per quedar-se, i pensar que a curt termini tornaran aquells anys meravellosos de preus alcistes i d’alegries comercials és de ben segur no tocar de peus a terra.

Com podem doncs millorar els nostres marges i la nostra rendibilitat si el mercat cada vegada ens pressiona de forma més agressiva i ens obliga a posicionar un llindar de preus que moltes vegades no paga la pena vendre? Evidentment no hi ha una màgica i única solució, però un dels factors determinants es troba en la gestió integral de la compra. De ben segur que en les petites i mitjanes empreses hi ha molt recorregut en aquest camp. Ens hem obsessionat en la venda i en la seva professionalització, però segurament no hem fet el mateix en la gestió de la compra i tot el que l’envolta. Hi ha cursos, màsters gurús i llibres que parlen dia sí i dia també de com implantar metodologies màgiques que ens faran incrementar les vendes d’una forma espectacular, però gairebé ningú explica, forma i parla de com millorar la compra i com professionalitzar aquest departament tan estratègic en els temps que corren.

Si analitzen un compte d’explotació, especialment d’una empresa comercial i no de serveis, veuran que la partida dels aprovisionaments representa en molts casos un 70% o 80% de la xifra de vendes. És aquí on es troba bona part del marge que hem perdut. Preguntem-nos si som igual d’agressius amb els nostres proveïdors com ho són els nostres clients amb nosaltres i pensem que en la gestió de la compra, de l’aprovisionament, de la rotació d’estocs i dels obsolets s’amaguen alguns punts de marge que hem hagut de cedir desgraciadament aquests darrers anys.

Comprar bé, per vendre bé! No inventem res que no faci molts anys que està inventat, però sí que possiblement, avui, aquest és un punt clau en la gestió de la majoria dels negocis.

Hem d’invertir en el nostre departament de compres, ens hem de formar en aquest sentit i hem d’entendre que en un mercat amb excés d’oferta, difícilment podrem incrementar els preus als nostres clients. No donin mai aquesta partida per resolta, no existeix la perfecció en aquest tema, quan creguin que estan comprant bé, pensin sempre que hi ha algú que encara ho està fent millor i que pot vendre als seus clients a uns preus que segurament vostè no pot.

Entenguin la compra en la seva globalitat i prenguin-ne consciència, ja que és un tema altament estratègic que mereix una reflexió i una actuació en cas que sigui necessari, ja veuran com els seus comptes d’explotació i els seus clients els ho agrairan.

(Foto a flickr de Iñakipérez)