Adjunto article publicat al diari l’Indicador d’aquest mes de maig.
Aquí pots veure l’article original
L’altre dia, parlant amb un empresari, em deia que aquesta crisi devastadora ha fet trontollar molts dels negoci actuals i ha generat disfuncions molt importants en models productius que històricament no havien tingut mai cap sospita de manca de rendibilitat. Està clar que res és el que era. No tornaran ni a curt ni a mig termini aquelles èpoques en les quals la majoria de negocis experimentaven quotes de creixement constants, algunes d’elles de difícil explicació. Eren altres temps, i empesos per un delirium tremens col·lectiu. Semblava que teníem la capacitat de convertir en or tot allò que tocàvem.
Nostàlgies al marge, i arribats a una nova realitat, què hem de fer ara amb aquells negocis que sembla que han quedat obsolets en el mercat? Com podem tornar-los a dotar de rendibilitat sense posar en perill la seva continuïtat? Com hem de plantejar avui la creació d’un negoci nou? I com abordem l’augment de l’esperit emprenedor per tal que no es quedi tan sols en esperit i es converteixi en realitat? Si em permeten, m’agradaria fer-los un joc que ens ajudarà a entendre moltes de les realitats actuals i possiblement a donar alguna resposta a les qüestions anteriors. Pensin per un moment en un número de l’1 al 10; el que creuen que ha canviat el seu mercat, el seu entorn o fins i tot la societat. És a dir, si haguessin de posar nota al canvi, quina nota li posarien? Com creuen que ha evolucionat el mercat en els últims 7 anys? Ja ho tenen? Doncs ara pensin el que han canviat vostès com a directius, treballadors, empresaris o emprenedors, també seguint el mateix criteri numèric de l’1 al 10. Com es comporten de diferent respecte a com es comportaven fa 7 anys? Quina és la seva gestió actual? Com afronten els reptes, els riscos, els contratemps? De quina manera lideren els seus projectes, treballen amb el seu equip o cooperen en el mercat?
Està clar que aquest experiment pot donar múltiples resultats. Ara bé, quasi segur que la primera puntuació serà un número elevat, superior a 5, ja que en general el mercat ha experimentat forts sotracs aquests darrers anys. Però quina puntuació s’han posat en el terreny personal? Quina diferència hi ha entre la puntuació del mercat i la seva? S’ajusta la variabilitat de l’entorn amb la seva manera d’afrontar-lo? És probable que si han fet aquest exercici amb un alt grau d’honestedat amb vostès mateixos els hagi sortit algun resultat inquietant, o fins i tot incòmode. Possiblement el que vostès han canviat (tot i que segur que han canviat molt i no gestionen ni molt menys el negoci com ho feien abans) és inferior al que ha canviat el mercat. No passa res, no hi perdin ni un minut en aquesta reflexió. Com sempre, el més important en aquestes coses és saber què faran un cop acabat de llegir aquest article per canviar-ho i no justificar el que han fet fins ara per no fer-ho. L’escenari ha canviat. Hem de canviar també la manera d’actuar.
Són moments durs, moments convulsos, i moments amb grans incerteses. És per això que ara toca innovar, ser original, desafiar l’statu quo i assumir majors riscos en un mercat cada vegada menys predictible. Ja ho deia Albert Einstein: no esperem resultats diferents si continuem fent el mateix. Els clients cada vegada són més exigents, cada vegada tenen més opcions i cada vegada costa més vendre. En un entorn així només tindran lloc aquelles empreses que siguin capaces de superar les seves expectatives. Què volen que els digui? Això de l’anunci de l’inici de la recuperació està molt bé. Pot ser veritat o pot ser mitja veritat, però per si de cas, a mi no m’agafarà relaxat, sinó treballant.