McKinsey & Company és probablement a l’actualitat la consultora estratègica global més prestigiosa del món. Darrerament ha publicat un estudi sobre el Covid-19 en el que intenta explicar els reptes que s’enfronten les empreses a nivell mundial i la necessitat que tenen aquestes d’actuar de forma immediata per tal de superar aquesta complexa situació.
McKinsey & Company explica, entre d’altres coses, en aquest document que els líders i els empresaris necessitaran pensar i reflexionar amb cinc horitzons per gestionar aquesta crisi
El primer horitzó és el de “Resoldre. Resoldre la difícil situació actual que estan vivint les empreses i prendre les decisions necessàries per tal de garantir la seva supervivència. Decisions immediates enfocades principalment a treballadors, clients, necessitats financeres i tot allò que afecta al negoci. Han sigut setmanes molt dures, però la majoria d’empreses ja han passat per aquesta situació. Tancaments d’activitat forçoses, ERTES i expedients de regulació i demandes de liquiditat a través de crèdits ICO per tal de poder fer front a les terribles tensions de tresoreria provocades per aquest maleït virus.
El segón horitzó és la “Resiliencia”. Capacitat de gestionar de forma ferma aquesta situació amb velocitat i disciplina. Velocitat per tal de prendre decisions constants davant de canvis constants i disciplina per poder garantir la supervivència del negoci i de l’activitat sense conèixer ni saber la durada i profunditat de la situació. No defallir per molt que la situació sigui dura. Estar preparats si és necessari per tornar-se a aixecar.
“Retorn” és el tercer horitzó que han de fer front els empresaris i que contempla la consultora. Retornar al creixement i intentar que el negoci recuperi el més aviat possible la màxima normalitat. Treballar en com protegir els treballadors, com aportar la màxima tranquil·litat als clients, o com recuperar la cadena de subministra serà una tasca molt important en aquest horitzó.
El quart horitzó que defineix és el de la “Reimaginació”. Com serà aquesta nova normalitat? com haurà d’adaptar-se el negoci a aquestes noves tendències de consum i comportaments del consumidor?. Analitzar amb els recursos que tenim com haurem d’actuar per tal de poder modificar en el cas que sigui necessari la Proposta de Valor que haurem de lliurar als nostres clients.
I com a últim horitzó contempla el de “Reformular”, reformular el negoci veient clarament com canviarà l’entorn regulador i competitiu de la nostra indústria. Analitzar si el nostre negoci requereix canvis circumstancials, petits retocs al que hem estat fent fins ara, o canvis estructurals, modificar radicalment el que hem estat fent fins ara per tal d’adaptar-nos a la nova situació de mercat.
Està clar que encara ens queda molt de camí, possiblement tothom ja ha passat per algun dels cinc horitzons que planteja McKinsey & Company, però és evident que acabarem passant per tots, és per això que començar a plantejar-nos aquests escenaris segurament ens permetrà ja avançar feina.
Davant de nous horitzons empresarials necessitem lideratge, coratge i sobretot valentia.