Adjunto article publicat aquest mes de Gener a l’Indicador d’economia
Aquí pots veure l’article original
Iniciat ja aquest 2015 de la teòrica recuperació econòmica, segurament molts de vostès s’han fet algun d’aquests propòsits.
És habitual, quan canviem d’any, plantejar-nos fites i marcar-nos objectius que moltes vegades, amb més voluntat que fermesa, acostumen a quedar-se en simples anècdotes de frases dites en moments i entorns on l’eufòria acostuma a fluir de forma automàtica i desinteressada.
Ara bé, tenim clar, suposo, que empresarialment no podem fer aquestes trampes que tan alegrament fem en la vida quotidiana. L’auto engany en els negocis tard o d’hora acaba passant factura, i aquesta, per desgràcia, acostuma a ser massa cara. Som conscients que no podem gestionar o dirigir des de la improvisació, la inèrcia i les dinàmiques d’un mercat cada vegada menys previsible, incert i més dràstic en les seves reaccions?
El futur ja no és el que era, i aquesta reflexió, no per evident i bàsica, deixa de tenir la seva importància, ja que encara hi ha empreses que malauradament no planifiquen de forma clara la seva estratègia i els seus objectius i comencen un nou exercici amb el temut atzar com a únic company de viatge; i si després les coses no funcionen, culpen l’entorn, la crisi, la banca i els polítics de les seves pròpies desgràcies. Hem de tenir clar que en els negocis, com en la vida, el més important és posar l’accent i sobretot tota l’energia en allò que depèn d’un mateix, ja que el que no hi depèn, a part de no poder fer res per canviar-ho, genera desgast i frustració. Si tot i disposar d’una bona planificació les coses ja acostumen a ser molt complicades, imaginin com poden ser-ho si aquesta és inexistent. Ara bé, quins són aquells aspectes que hem de considerar per tal de minimitzar els riscos?
El pal de paller de tota planificació anual és el pressupost, aquell document econòmic en el qual hi ha reflectit l’objectiu numèric previst, fruit de l’anàlisi del passat i les previsions del futur. Hi establim les prioritats estratègiques, marquem objectius i sobretot n’avaluem la consecució mensual per tal de prendre les mesures correctores a temps en cas que aquestes siguin necessàries. En els negocis anticipar-se és bàsic i genera en molts casos un clar avantatge competitiu. Del pressupost se’n desprenen variables clau en l’estructura de qualsevol negoci, en podem extreure el pressupost de vendes que acaba donant la xifra d’ingressos prevista, també les previsions de marge de la nostra activitat, les previsions de costos de compra, i fins i tot les possibilitats d’inversió reals, només per citar-ne alguns dels mes significatius.
És cert que existeixen empreses que ja utilitzen aquesta eina com a base per a la seva gestió i el seu control, però encara n’hi ha moltes de mitjanes i petites que no treballen amb la planificació necessària que avui requereixen els negocis. Dedicar temps a pensar, a reflexionar i a prendre decisions és la millor inversió que podem fer; de fet si no ho fem nosaltres no ens ho farà ningú.
Tenim ara 12 mesos per endavant, el millor moment per començar a treballar amb uns objectius clars, concrets i assignant responsables per a la seva consecució. Hem de tenir clar que tot allò que no és mesurable difícilment pot ser dirigible.
En els negocis, el resultat, acostuma a ser una conseqüència. Esperem doncs que es compleixin tots aquests bons propòsits per aquest nou any que comença.
(Foto a fliker de lentina_x)