“Explotació i exploració”, adjunto un nou article publicat aquest mes de juliol a l’Indicador d’Economia
Aquí pots llegir l’article original. “Explotació i exploració”
L’altre dia un client, en una reunió estratègica, va dir que per poder donar continuïtat al negoci a llarg termini l’empresa, a part d’explotar, havia de començar a explorar. Són d’aquelles frases que et fan pensar i que si n’estirem el fil veiem que darrera s’hi amaga la importància de la reflexió i de mirar el futur com a concepte essencial i estratègic per a tota empresa i emprenedor.
Explotar vol dir generar valor principalment amb els mateixos recursos i els mateixos sistemes. Fer el que sabem fer i intentar extreure’n el màxim rendiment. Són les nostres activitats principals i per les quals treballa la majoria de l’organització. Fer-ho bé i fer-ho cada vegada de forma més eficient és la nostra responsabilitat, ja que el mercat així ens ho exigeix.
Contràriament, explorar significa cercar nous recursos i nous sistemes que poden ser interessants per incorporar a la nostra activitat futura. Explorar significa “posar les llargues”, parar, pensar i analitzar l’entorn per trobar noves oportunitats. L’exploració ha de ser la llavor de l’explotació futura i és essencial per garantir la continuïtat del negoci i la confiança dels nostres clients.
Però què necessita una empresa per explorar? Quins factors són clau per poder garantir-la? És evident que n’hi ha molts i que poden ser molt diversos però jo principalment en destacaria tres.
El primer i el més important és entendre que no tot és per sempre i que allò que avui ens funciona demà pot deixar de fer-ho. No podem destinar tots els nostres recursos a la nostra activitat principal, ja que pot limitar-nos en el futur. Hem de treballar per visualitzar nous escenaris i avançar-nos a la crua exigència del mercat. Quins productes nous podem crear? Quins nous models de negoci podem imaginar? Com preveiem que serà el futur del nostre sector? I dels nostres clients? Tenim la sort de tenir informació privilegiada del mercat i del comportament dels nostres consumidors. Saber canalitzar-la per tal de poder-ne extreure conclusions de cara al futur és una de les responsabilitats de tot bon empresari o directiu.
Un segon factor molt important és tenir un equip gestor format per gent inconformista. Gent que constantment es formuli preguntes i que qüestioni el que sempre s’ha fet per intentar buscar noves oportunitats. Jorge Wagensberg, científic que fou creador i director del Cosmocaixa, deia que “canviar de respostes és evolució, però canviar de preguntes és revolució”. Hem de tenir gent que es formuli aquestes noves preguntes i que no defalleixi en el seu intent. En la majoria dels casos, en la pregunta rau l’oportunitat i en la resposta es troba l’obvietat.
I un tercer factor determinant és sistematitzar aquesta exploració. Agendar-la i incorporar-la com una activitat més a la nostra empresa. No podem deixar aquest factor tan important a la lliure voluntat de la improvisació i creure que amb això serà suficient. Pablo Picasso deia “quan m’arribi la inspiració que em trobi treballant”. Disposar d’espais per a la reflexió i moments per a l’exploració és la majoria dels casos garantia de millora. No n’hi ha prou en voler fer-ho i disposar de les persones capacitades, necessitem canalitzar aquesta energia i sistematitzar aquest procés per tal d’incorporar-lo dins l’ADN de la nostra organització.
Normalment hi ha dues maneres d’explorar. La primera és quan l’explotació del que sempre hem fet ja no ens dona els resultats que sempre ens ha donat i que realment esperem. Innovem per necessitat i innovem perquè el mercat ens està posant en risc el nostre model de negoci. És l’exploració per necessitat. Però hi ha també l’exploració per voluntat. Aquells que saben que res és per sempre i que si avui el meu negoci funciona és el moment d’invertir per pensar en noves oportunitats i noves estratègies per quan no sigui així. Aquella persona que incorpora aquest desafiament com una activitat més i que constantment explora noves fórmules per generar valor.
És necessari explorar, ja que en entorns canviants l’explotació normalment no ens garanteix el futur. Hem de decidir si canviem de respostes o decidim formular noves preguntes.